Witamina E, której nie ma

Witamina E znana jest przede wszystkim jako silny przeciwutleniacz. Chroni przed utlenianiem wielonienasycone kwasy tłuszczowe, które są składnikiem błon komórkowych. Utlenianie tych tłuszczów powoduje powstanie ogromnych ilości wolnych rodników, które niszczą nasz organizm od środka. Witamina E zwiększa także wrażliwość na insulinę naszego organizmu oraz tolerancje glukozy.

Co warto wiedzieć o witaminie E ?

Przede wszystkim to, że witamina E składa się z 8 różnych związków, które w całości tworzą wit. E:

- 4 tokoferoli (alfa, beta, delta, gamma tokoferol)

- 4 tokotrienoli (alfa, beta, delta, gamma tokotrienol)

Tokotrienole są o 40-60 razy silniejszymi przeciwutleniaczami od tokoferoli. Ponadto tokotrienole mają silne działanie przeciwzapalne. Obniżają poziom cholesterolu oraz spowalniają wzrost kom. nowotworowych. Szczególnie ten najsilniejszy z tokotrienoli (delta tokotrienol) potrafi wywołać apoptozę komórek nowotworowych. Oprócz tego delta tokotrienol hamuje wzrost nowotworu trzustki, blokując podział jego komórek. Tokoferole takich właściwości nie mają.

Jak stosować witaminę E ?

Jeśli zachodzi potrzeba obniżenia poziomu cholesterolu, trójglicerydów lub kiedy mamy do czynienia z nowotworem, wtedy lepiej podawać same tokotrienole (lub z małą ilością tokoferoli). W tym przypadku tokoferole przeszkadzają i powinny być przyjmowane oddzielnie z odstępem 8 godzin. Najlepiej przyjmować tokoferole rano, a tokotrienole z wieczornym posiłkiem ponieważ organizm człowieka ok północy produkuje największą ilość cholesterolu.

W przypadku stosowania kremu na skórę z wit. E, tokoferole nie zaburzają działania tokotrienoli i wtedy działają lepiej gdy są razem.

Optymalne dawki tokotrienoli to 100-200 mg dziennie. Bezpieczna górna granica dawkowania to 1000 mg. Jednak powyżej 200 mg nie zaobserwowano dodatkowych korzyści.

Musisz coś jeszcze wiedzieć…

Zanim pobiegniesz do apteki po tą witaminę musisz wiedzieć, że tam … jej nie znajdziesz. Z resztą nie tylko tam. Ponad  95 % suplementów diety obecnych na rynku, które są opisywane jako witamina E, wcale jej nie zawierają.

Jak rozwiniesz ulotkę dołączona do opakowania to tam przeczytasz, że dany suplement zawiera wit. E w postaci ,,alfa tokoferolu”, a sam alfa tokoferol nie jest wit. E. Jest to część składowa witaminy E, ale on sam w sobie jej nie tworzy. Ponadto sam alfa tokoferol daje nam niewiele, żeby nie powiedzieć nic. A w formie syntetycznej może być wręcz szkodliwy. Poza tym warto wiedzieć, że naturalna forma witaminy E jest oznaczona prefiksem ,,d”, natomiast sztuczna ,,dl” (np. dl- alfa tokoferol). Od sztucznych trzymaj się z daleka. 

 

                                                                                                                                                                                              Jarosław Chodorowski
                                                                                                                                                                           Opolskie Centrum Dietetyki
Pełnia Zdrowia
www.pelnia-zdrowia.pl
stopka
Copyright © 2013 | Pełnia Zdrowia Opole | Polityka prywatności